Publieke omroep bereid zich voor op toekomst

De Nedelandse Publieke Omroep (NPO) laat onderzoeken of de organisatie voldoende toekomstbestendig is. De omroep heeft The Boston Consulting Group (BCG) gevraagd een analyse te maken en advies uit te brengen.

“Om in de toekomst succesvol te blijven, moeten we kijken of de manier waarop onze organisatie is ingericht past bij onze maatschappelijke opdracht.” Dat zegt Shula Rijxman, voorzitter van de Raad van Bestuur in een persverklaring.

NPO en verandering

De media-organisatie wil meebewegen met de veranderende wereld, zo stelt ze. Zowel het medialandschap als de manier waarop mensen media gebruiken veranderen snel, constateert Rijxman.Dat vergt aandacht, vind de bestuursvoorzitter.

Ook de nieuwe Mediawet brengt veel veranderingen met zich mee. Die dicteert onder meer openheid voor externe producenten. Die moeten programma-ideeën kunnen aandragen en uitwerken. Ook eist de wet meer regie van de NPO waar het gaat om de doelmatigheid van bestedingen.

Bezuinigingen

Toch gaat het niet slecht met de publieke omroep, bezweert de bestuursvoorzitter. “Ondanks ruim tweehonderd miljoen euro aan bezuinigingen in de afgelopen jaren, gaat het gewoon goed. Op tv, radio en online. Ons bereik is hoog, net als de waardering die onze programma’s oogsten”

Wel zijn er strategische veranderingen op komst. De omroeporganisatie wil de inversteringen in online en video on demand (VOD) drastisch opschroeven. Dat budget verdriedubbelt de komende jaren van 20 naar 60 miljoen.