De mediawaarde geeft de impact weer van een bericht in de media. Mediawaarde wordt onder meer gebruikt om de pr-waarde van persberichten te kwantificeren. Daarbij wordt berekend wat het equivalent van een persbericht is in advertentiewaarde. De berekening is dus gebaseerd op de kosten die je zou maken als je dezelfde media-aandacht commercieel zou inkopen.

mediawaarde: wat is je persbericht waard?

Mediawaarde: wat is je persbericht waard?

De mediawaarde wordt bepaald aan de hand van de advertentietarieven van websites, social media, printmedia en radio- en televisiezenders. Hierbij wordt per medium gekeken naar de actuele advertentiekosten. Die statistische data worden gegenereerd uit de verzamelde prijsopgaven van een groot aantal representatieve media. Zo wordt de mediawaarde van een online publicatie vooral bepaald door het CPM-tarief. Bij televisie wordt gekeken naar GRP’s of kijkdichtheid.

Daarnaast wordt gekeken naar de omvang van de gegenereerde berichtgeving. Die wordt bepaald door het bereik en de positie in het medium. Uit al die samengestelde gegevens samen wordt de advertentiewaarde van een persbericht berekend.

Door structureel te kijken naar de mediawaarde die persberichten genereren, kunnen uitspraken worden gedaan over de pr-waarde van die persberichten. Door aan media-uitingen een mediawaarde te koppelen, wordt het mogelijk om resultaten uit marketing- en communicatie-activiteiten te vergelijken. Het maakt het benchmarken van campagnes mogelijk.

 

U kunt deze pagina delen op: Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Print this page
Print
Email this to someone
email