Freelance verslaggevers bieden nieuwe kansen voor persbenadering

De online redacties van BN DeStem, Brabants Dagblad en Eindhovens Dagblad gaan in 2018 opereren als één groot, multimediaal verslaggeversteam. Dat zegt BN De Stem-hoofdredactrice Hille Van der Kaa in gesprek met journalistiek vakblad Villamedia. Voor de persbenadering van pr-professionals biedt de nieuwe regioverslaggeving zowel uitdagingen als kansen.

De Brabantse perscombinatie gaat met ‘een grote club’ freelance verslaggevers werken. “Een groeiende trend in de regioverslaggeving”, constateert specialist in persbenadering Paul van der Sneppen van Snappy Persdiensten.  “Het werken met verslaggeversteams die bestaan uit zowel freelancers als ‘vaste’ verslaggevers maakt persbenadering complexer.” Voor regionaal georiënteerd nieuws lijkt het vooral belangrijk om ook de freelancers in het vizier te hebben.

Ondernemers

Het benaderen van freelance regioverslaggevers vergt een iets andere aanpak dan het benaderen van een redactie, stelt Snappy. “Freelance regioverslaggevers zijn, behalve journalist, ook ondernemer. Ze willen graag reportages verkopen. Het heeft daarom bijvoorbeeld weinig zin om ze te benaderen met video en fotografie. Het is juist in hun belang om zelf een videoreportage te maken en te verkopen. Pak hun aandacht dus vooral met een sterk journalistiek verhaal dat zij makkelijk kunnen pitchen bij hun opdrachtgever.”

©Roy Delgado

 

Met journalistiek sterke verhalen doelt Snappy vooral op verhalen met een hoge actualiteitswaarde en maatschappelijke relevantie. “Toch moeten we ons daar niet op dood staren. In persbenadering komt het vooral aan op creativiteit. Soms kunnen bijvoorbeeld ook human-interest stories goed scoren in regioverslaggeving. De kunst is dus nog steeds om het juiste nieuwshaakje te vinden voor jouw boodschap.”

Persbenadering

Doordat nieuwsredacties zich in toenemende mate bedienen van freelance verslaggevers komt daar wel nog een vraag bij. “Pr-professionals moeten, meer dan ooit, goed nadenken wie je in de regioverslaggeving het best kunt benaderen met een verhaal en hoe.”

Het rechtstreeks benaderen van redacties lijkt efficiënter dan het benaderen van een freelancer. Het is, strikt genomen, immers de kortste weg naar publiciteit. Toch biedt het benaderen van freelance regioverslaggevers wel bijzondere kansen, stelt Snappy. “Als je hun aandacht weet te grijpen, komt daar vaak een multimediale reportage uit voort. De kans dat de verslaggever in kwestie langskomt om videobeelden of een soundbite te halen, is véél groter dan wanneer je je persbericht stuurt naar een redactie waar iemand achter een bureau ‘content zit te cureren’. Ook bouw je een relatie op met een verslaggever in jouw regio. Daar pluk je wellicht ook later weer de vruchten van.”

Benaderbaar

Het Brabantse verslaggeversteam bestaat uit 15 tot 18 fte aan verslaggevers in vaste dienst. Van der Kaa laat nog in het midden hoeveel freelancers de regioverslaggeving gaan ondersteunen. “Het gaat om ‘een flinke club’ freelancers”, zo laat de hoofdredactrice weten.

Volgens Snappy is die laatste groep verslaggevers het meest benaderbaar. “Zij hebben minder tijd om aan eigen nieuwsgaring te doen. Die research wordt immers niet vergoed door de opdrachtgever. Ze hebben daarentegen wél véél belang bij het verkopen van een goed verhaal. En dat belang delen ze met de afzenders van persberichten. Verslaggevers in dienst daarentegen zullen zich meer laten leiden door persberichten die centraal op de redacties binnenkomen. Daarnaast steunen ze meer op eigen nieuwsgaring en specialismen. Specialismen zijn meestal onderwerpen die ze al langer intensief volgen.”

Multimediaal

Het journalistieke productieproces gaat in Brabant flink op de schop, zo blijkt uit het interview met Van der Kaa in Villamedia. Verslaggevers moeten in de nieuwe samenwerking héél multimediaal werken, laat Van der Kaa weten. “Iedereen werkt voor alle mediaplatformen: de site, de app, de krant en social media. Iedereen schrijft, fotografeert en maakt video’s.” Een online samensteller maakt uit al deze producties een keuze voor online. De eindredacteur print kiest uit dit aanbod de beste stukken voor print en stelt de krant samen.

“Een goede ontwikkeling voor de mediawaarde van persberichten”, denkt Snappy. “Persberichten die tot publicatie leiden, worden zo breder uitgezet, vooral online. Het publieksbereik wordt daardoor groter.”