Transitie naar digitaal gaat ook gepaard met inhoudelijke aanpassingen

Dagblad De Limburger is de afgelopen maanden druk bezig geweest met een grote transitie naar digitaal. De krant gaat ook inhoudelijk flink veranderen. Hyperlokaal nieuws moet het bereik van de krant flink vergroten.

Limburg krijgt meer hyperlokaal nieuws

Limburg krijgt meer hyperlokaal nieuws ©Pexels (CC0)

Digitaal heeft de toekomst vindt hoofdredacteur Bjorn Oostra. De Limburger gaat zich vooral richten op hyperlokaal en regionaal nieuws. De bedoeling is dat alle gemeentes in Limburg hun eigen landingspagina krijgen op DeLimburger.nl.

Aantal edities

De papieren krant gaat ook flink veranderen. Het aantal edities gaat van acht naar vijf. Daarnaast komt het belangrijkste hyperlokale en regionale nieuws voortaan weer vooraan in de krant.

De aanpassingen brengen met zich mee dat de journalsiten veel meer hyperlokaal en regionaal nieuws gaan maken. Daarvoor is de organisatie flink op de schop gegaan. De redactie van de huis-aan-huisbladen van Via Limburg zijn geïntegreerd in de dagbladredactie van De Limburger. De samenvoeging met de huis-aan-huisbladen betekent een uitbreiding van de regioredactie met vijftien verslaggevers. Er zijn in totaal dertig regioverslaggevers.

Persberichten

Voor persberichten met een regionale focus betekent dit dat het bereik fors uitbreidt. De regioredactie maakt nu namelijk ook de inhoud van de huis-aan-huiskranten. Een persbericht kan in de nieuwe opzet op drie verschillende plaatsen gebruikt worden.

De Limburger zag het aantal abonnementen op de papieren krant de afgelopen twintig jaar teruglopen van 200.000 naar 120.000 abonnees. Die leegloop wil Oostra opvangen met de transitie van papier naar digitaal en hyperlokaal nieuws. De resultaten van de eerste proeven stemmen de hoofdredacteur hoopvol. De krant heeft de afgelopen periode getest met meer regionaal en hyperlokaal nieuws op de landingspagina’s voor Maastricht, Heerlen en Leudal. De bezoekcijfers liegen er niet om. “De cijfers verdubbelden en in Maastricht verdriedubbelden ze zelfs.” Dat is ook nodig want de digitale abonnementen leveren fors minder op dan de abonnementen voor de papieren kranten. Oostra is niettemin blij met de betaalbereidheid van de Limburgers voor hyperlokaal en regionaal nieuws op het web.