Persberichten hebben het meeste vertrouwen

Van alle interacties met pr-professionals wekken persberichten het meeste vertrouwen bij journalisten. Dat blijkt uit wereldwijd marktonderzoek van de Amerikaanse pr-reus Cision.

Waarom persberichten uitsturen? Cision’s 2018 State of the Media Report

Ondervraagde journalisten die aangeven dat ze het liefst persberichten krijgen van pr-professionals. Bron: Cision’s 2018 State of the Media Report

Maar liefst 44 procent van de ondervraagde journalisten geeft in het onderzoek aan dat ze in persberichten de meest waardevolle merkgerelateerde informatie vinden. Slechts 20 procent  vertrouwt informatie van een bedrijfswebsite. Nog slechter scoren de sociale media. Slechts 3 procent van de journalisten vindt corporate uitingen in sociale media betrouwbaar als nieuwsbron. Opmerkelijk is ook dat woordvoerders slechter worden gewaardeerd dan de berichten die organisaties uitsturen. Slechts 30 procent van de journalisten hecht net zoveel waarde aan woordvoerders als aan de corporate nieuwsberichten. Die laatsten blijken dus duidelijk favoriet bij de respondenten.

Mediatechnologie

Alle nieuwe mediatechnologie ten spijt, veel beweging zit er niet in de relatie tussen journalisten en pr-professionals. Journalisten verwachten nog steeds hetzelfde van de pr-mensen. Maar liefst 63 procent van de ondervraagde journalisten wil gewoon nieuwswaardige persberichten ontvangen.

Eén nieuwe trend is daar wel in waar te nemen. Journalisten lijken meer belangstelling te hebben voor berichten met daarin cijfers over trends en marktonderzoeken.

Voorkeuren

Van alle inspanningen die pr-professionals zich getroosten, worden de persberichten het best gewaardeerd, zo blijkt. Uit de onderzoeksresultaten is een top 6 samen te stellen van wat journalisten graag van pr-bureaus willen ontvangen. Opmerkelijk is echter dat de eerste drie plaatsten worden bezet door verschillende soorten persberichten. Op de eerste plaats zijn dat nieuwsberichten, op de tweede plaats persberichten over onderzoeken en cijfers en tenslotte follow-up persberichten. Het persbericht is dus duidelijk het meest geprefereerde communicatiemiddel.

Ook opmerkelijk is ook dat video en blogs, belangrijke pijlers van menig contentstrategie, in die top onderaan bungelen. Het heeft er alle schijn van dat journalisten als doelgroep duidelijk andere behoeften hebben dan bijvoorbeeld consumenten.

Wat willen journalisten ontvangen?:

  1. persberichten (nieuws)
  2. originele onderzoeksrapporten
  3. follow-up persberichten
  4. contentmarketingberichten
  5. video
  6. blogs

Lees ook de whitepaper: ‘Kernachtige persberichten schrijven’.