Persberichten hebben het meeste vertrouwen

Van alle interacties met pr-professionals wekken persberichten het meeste vertrouwen bij journalisten. Dat blijkt uit wereldwijd marktonderzoek van de Amerikaanse pr-reus Cision.

Cision’s 2018 State of the Media Report

Bron: Cision’s 2018 State of the Media Report

Maar liefst 44 procent van de ondervraagde journalisten geeft in het onderzoek aan dat ze in persberichten de meest waardevolle merkgerelateerde informatie vinden. Slechts 20 procent  vertrouwt informatie van een bedrijfswebsite. Nog slechter scoren de sociale media. Slechts 3 procent van de journalisten vindt corporate uitingen in sociale media betrouwbaar als nieuwsbron. Opmerkelijk is ook dat woordvoerders slechter worden gewaardeerd dan de berichten die organisaties uitsturen. Slechts 30 procent van de journalisten hecht net zoveel waarde aan woordvoerders als aan de corporate nieuwsberichten.

Mediatechnologie

Alle nieuwe mediatechnologie ten spijt, veel beweging zit er niet in de relatie tussen journalisten en pr-professionals. Journalisten verwachten nog steeds hetzelfde van de pr-mensen. Maar liefst 63 procent van de ondervraagde journalisten wil gewoon nieuwswaardige persberichten ontvangen.

Eén nieuwe trend is daar wel in waar te nemen. Journalisten lijken meer belangstelling te hebben voor berichten met daarin cijfers over trends en marktonderzoeken.