Jongeren besteden meer tijd aan gedrukte krant dan aan nieuwsapps en -sites.

Jonge nieuwsconsumenten besteden veel meer tijd aan gedrukte kranten dan aan de websites en apps van de kranten. Dat blijkt uit Brits onderzoek. Ze volgen daarmee het leesgedrag van oudere leeftijdgroepen.

Jonge nieuwsconsument besteedt meer tijd aan gedrukte krant

Jonge nieuwsconsument besteedt meer tijd aan gedrukte krant

In de leeftijdsgroep van 18 tot 34 jaar besteden de lezers van printmedia gemiddeld 23 minuten per dag aan hun gedrukte krant. Online besteedt deze groep gemiddeld slechts 43 seconden per dag aan de website van betreffend nieuwsmedium.

Leesgedrag

Deze bevinding gaat in tegen trends die laten zien dat het aantal verkochte kranten terugloopt en het online nieuwsaanbod juist toeneemt. De tijd die lezers van alle leeftijden samen besteden aan krantenmerken is sinds de millenniumwissel met veertig procent teruggelopen. Dit ondanks het feit dat het nieuwsaanbod toegankelijker en goedkoper is geworden. Vooral jongeren besteden minder tijd aan nieuwsconsumptie, zo laat het onderzoek zien.

Multiplatform strategie

Volgens de onderzoekers zien jongeren het web vooral als een plek waar ze nieuws ‘scannen’. Voor aandachtige en zorgvuldige nieuwsconsumptie grijpen ze, net als ouderen, nog steeds naar de papieren krant. Opmerkelijk is dat verschillende kranten zeer uiteenlopende resultaten scoren. De een slaagt er beter in om de aandacht van lezers vast te houden dan de ander. Dat heeft volgens de onderzoekers te maken met de verschillende multiplatform strategieën van de verschillende merken.