“Tijdschriften worden minder gekocht, maar wel nog gelezen”

Nieuwe tijdschriften

“Een originele interpretatie van het nieuws brengen.”

Er zit nog genoeg leven in de tijdschriftenmarkt, vinden ze bij Uitgeverij PBQ Media. Afgelopen maand introduceerde de uitgever maar liefst twee nieuwe publieksbladen. Het gaat om het politieke lifestyleblad ‘Bernie’ en het magazine ‘Dirty Science’. Die laatste titel laat zich het best vergelijken met het Amerikaanse tijdschrift Wired.

Bernie en Dirty Science komen zes keer per jaar uit. De uitgever heeft hoge ambities voor de twee publieksbladen. De eerste edities zijn verspreid met oplages van respectievelijk 41.500 en 34.500. Dat is veel voor de Nederlandse tijdschriftenmarkt. Ter vergelijking: Esquire wordt in een oplage van 25.000 uitgebracht, Vrij Nederland doet 22.000 en New Scientist 21.500.

Het succes moet vooral komen van een nieuwe vorm van verspreiding. De uitgeverij verspreidt de titels via een  partnernetwerk. Daarin bevinden zich onder meer kledingzaken, horecabedrijven en zorgaanbieders. Ongeveer de helft van de exemplaren van Bernie en Dirty Science liggen daar te wachten op lezers. De rest ligt in de kiosk. Die aanpak verklaart volgens Floris Müller, hoofdredacteur van beide bladen, ook de vrij geruisloze marktintroductie. “Distributie vonden we even belangrijker dan aanschuiven bij talkshows om aandacht voor onze bladen te krijgen.”

Publieksbladen

Voor publieksbladen is de introductie van twee nieuwe titels bijzonder. Publieksbladen verkopen de afgelopen twee decennia allengs minder. Müller heeft er niettemin vertrouwen in. Het medium papier is volgens hem nog lang niet uitgerangeerd. “Tijdschriften worden minder gekocht, maar nog wel gelezen. Mensen lezen ze op een andere manier. Niet zozeer meer thuis op de bank, maar wel buitenshuis.” Tijdschriften worden volgens Müller veel gelezen in lounges van hotels of bedrijven, in bars en in wachtruimtes.

Müller wil zich met de printmediatitels onderscheiden op wat hij noemt: “het eigen verhaal”. Daar zit de kracht van printmedia denkt de hoofdredacteur. “Je kunt de aandacht van lezers krijgen door creatief met nieuws om te gaan, met originele rubriekvormen, illustraties en fotografie. Je moet niet denken dat je het nieuws kunt brengen. Je moet juist een eigen interpretatie geven aan het nieuws.”

‘Snappy’ artikelen

Bernie en Dirty Science tellen ruim 150 pagina’s. Toch vindt de lezer er geen lange artikelen in. Müller daarover: “Artikelen moeten ‘snappy’ zijn. Het moet prikkelen, zonder dat het je als lezer veel tijd kost. Daarom hebben we ook veel beeld: mooie foto’s en illustraties. Voor beeld vind ik het medium papier trouwens nog steeds het beste, de ervaring op een computer kan daar niet aan tippen.”

beide tijdschriften richten zich op hoger opgeleide mannen en vrouwen tussen de 25 en 50. Het zwaartepunt ligt op de groep tussen de 35 en 40. Die zijn volgens Müller niet alleen geïnteresseerd in mode, of alleen in politiek of reizen. Bernie wil een uitgebalanceerde mix aanbieden. Ook Dirty Science zet breder in. Het gaat niet alleen om wetenschap, maar ook om innovatie, duurzaamheid en design.

Online

De bladen hebben ook een eigen online kanaal. Op Berniemag.nl en Dirtyscience.nl zijn artikelen uit het blad te vinden, maar ook web-only berichten.

Uitgever en hoofdredacteur Müller is onder meer redacteur geweest bij de NOS en Quote. Hij startte Pressmarket, een marktplaats voor freelance journalisten. In 2011 lanceerde hij The International Correspondent, een tijdschrift voor expats in Nederland.

Persberichten

Persberichten voor de redactie van Bernie kunnen gestuurd worden naar info@berniemag.nl. Persberichten voor Dirty Science kunnen naar info@dirtyscience.nl.