Vooral online nieuws meer in trek

De coronacrisis en de ‘intelligente lock-down’ veroorzaken in Nederland een flinke groei in de consumptie van online nieuws. Opmerkelijk daarbij is dat gebruikers meerdere malen per dag online gaan om zich over de laatste ontwikkelingen over de coronacrisis bij te laten praten. Dat blijkt uit onderzoek van media-expert Piet Bakker naar de nieuwsconsumptie van Nederlanders.

Nieuwsconsumptie stijgt

Online nieuwsconsumptie fors toegenomen ©bongkarn thanyakij/Pexels

 

 Bakker ziet dat de grote Nederlandse mediamerken hun dagelijkse online bezoek zien toenemen. De grootste vijf spelers in de nieuwsmarkt, de NOS, NU.nl, AD, Telegraaf en RTL Nieuws zien allen een forse toename van het aantal dagelijkse bezoekers zien. Ook relatief kleinere spelers als de Volkskrant, NRC, Hart van Nederland, Trouw, Metro en regionale nieuwsmedia worden vaker bezocht.

nieuwsconsumptie

Pieken in bezoek vallen in belangrijke mate samen met belangrijke persconferenties waarin maatregelen worden afgekondigd of de laatste statistieken worden meegedeeld. Rondom persconferenties van premier Rutte op televisie stijgt ook de online nieuwsconsumptie.

Behalve het aantal bezoekers dat de online nieuwsplatformen bezoekt, heeft Bakker ook gekeken naar het aantal pagina’s dat bezoekers aanklikken. Dat aantal pageviews varieert sterk per merk. De NOS-platformen hebben het grootste aantal dagelijkse pageviews per bezoeker. Dat kan volgens de onderzoeker te maken hebben met de populariteit van Teletekst.

Pageviews

Ook de online Telegraaf ziet tussen 15 en 19 maart het aantal pageviews fors stijgen. Daarna volgen NU.nl, AD en Volkskrant. Die laatste ziet als enige het aantal pageviews dalen in maart. Een verklaring daarvoor geeft Bakker niet. RTL, NRC en Hart van Nederland moeten het doen met minder dan 5 pageviews per dag per bezoeker.

Sociale media

Opmerkelijk is dat sociale media niet profiteren van de groei in nieuwsconsumptie. De enige uitzondering op die regel is Twitter. Volgens Bakker is er mogelijk een verzadigingspunt bereikt. Alle sociale media laten in de maanden februari en maart een daling zien in het gebruik. Alleen Twitter ziet een stijging. Die wordt ingezet op 7 maart en bedraagt maar liefst 12 procent.

Bakker gebruikt voor zijn onderzoek onder meer cijfers van het Nederlands Online Bereikonderzoek (NOBO), een initiatief van de Verenigde Internet Exploitanten (VINEX).

Zie ook:

Stimuleringsfonds voor de Journalistiek: Nederlanders lezen meer online nieuws tijdens coronacrisis