“Paywalls zullen frustratie op het web doen toenemen”

 Online nieuwsabonnementen en betalende nieuwsconsumenten zijn in 2019 de belangrijkste prioriteit voor veel nieuwsbedrijven. Dat blijkt uit onderzoek van het Reuters Institute for the Study of Journalism. Meer dan de helft van de ondervraagde branchekenners en -ondernemers verwacht dat de omzetgroei dit jaar zal komen van betalende nieuwsconsumenten.

nieuwsabonnementen zijn sterk in opkomst ©Pexels.com

Online nieuwsabonnementen zijn sterk in opkomst.
©Pexels.com

Onderzoeker Nic Newman onderzocht de laatste trends in de nieuwsindustrie. Newman constateert een omslag in de verdienmodellen van nieuwsorganisaties. Traditionele reclame en gesponsorde nieuwscontent is volgens respectievelijk 27 en 8 procent van de ondervraagden de belangrijkste focus. “Dit is een grote verandering”, schrijft Newman daarover want lang verdienden veel nieuwsorganisaties vooral aan reclame. Hun artikelen gaven ze gratis weg online.

Online nieuwsabonnementen

Een goed voorbeeld is The New York Times. Die krant lijkt de ommekeer met succes te implementeren. De krant telde in 2018 4 miljoen abonnees. Maar liefst 3,1 miljoen van die abonnementen zijn digitaal. Maar nog opmerkelijker is dat The New York Times digitale nieuwsabonnementen verkoopt in maar liefst meer dan tweehonderd landen. Ook in Zweden, Finland en Frankrijk willen lezers betalen voor hun digitale kopij.

Kwaliteitsnieuws

De opkomst van betaalde kopij heeft een nadeel, zegt Reuters. Meer mensen worden hiermee uitgesloten van kwaliteitsnieuws. Nieuwsvoorziening dreigt zo een privilege te worden van de rijken. “Betaalmuren maken het lastiger om vrijelijk te surfen op internet.” De irritatie van consumenten zal dit jaar toenemen. Dat leidt bovendien tot meer nieuwsmijders en een toenemend gebruik van software om paywalls te ontwijken zoals de plugin ‘Unpaywall’.

Persberichten

Volgens persdienst Snappy Persbenadering heeft deze ontwikkeling voor de pr-industrie vooral tot gevolg dat kleinere nieuwsuitgevers belangrijker worden in de perstrategieën. Dat komt vooral omdat deze nieuwskanalen een groter bereik krijgen wanneer nieuwsconsumenten elders op paywalls stuiten.

Zie ook:

Digital News Project: Media, and Technology Trends and Predictions 2019

NRC: ‘Build that paywal’, digitale trends voor 2019