Persbureau wil nieuwe klantenpool aanboren
Persbureau ANP gaat haar klanten anders bedienen. Het gaat kleinere nieuwspaketten aanbieden en de afname van foto’s is niet meer verplicht. Daarmee hoopt het persbureau ook andere klanten aan te trekken dan alleen de grotere, mainstream nieuwskanalen.
Het ANP gaat de redactionele basisdienst kleiner en goedkoper maken. Klanten hoeven niet langer een abonnement te nemen op álle teksten en foto’s. Het basispakket bestaat voortaan uit de belangrijkste 250 tot 300 nieuwsberichten van de dag. Die nieuwsfeed wordt tegen kostprijs aangeboden in vijf prijsklassen: grote uitgevers betalen meer dan de kleinere klanten.
De plannen voor de revisie van het ANP-verdienmodel zaten al langer in de pijplijn, zo blijkt uit een interview dat journalistiek vakblad Villamedia had met ANP-directeur Martijn Bennis. Bennis ontkent dat de maatregelen iets te maken hebben met de overname van ANP door Talpa, vorig jaar.
ANP-verdienmodel
Foto’s worden in het nieuwe prijssysteem per stuk afgerekend. Bovenop het goedkopere tekstabonnement gaat het ANP extra diensten leveren want daar moet de winst vandaan komen. Te denken valt aan de bestaande nieuwsfeeds voor entertainment of over het koningshuis. Er worden echter ook nieuwe diensten opgezet, zoals live video.
Persberichten
De persberichtenservice van ANP Press Support (APS) blijft opereren als vanouds. Het bedrijfsonderdeel werkt volledig onafhankelijk van het persbureau. APS legt zich vooral toe op het distribueren van persberichten.