Wat is nieuws en voor wie?

Journalisten zijn elke dag op zoek naar nieuws met een grote maatschappelijke relevantie. Het overgrote deel van de persberichten die ze ontvangen laten ze echter links liggen omdat ze niet ‘nieuwswaardig’ zijn. Wat gaat er mis en hoe maak je journalisten nieuwsgierig naar jouw boodschap? Vijf wijze lessen aan de hand van een praktijkanalyse.

Deze week viel mijn oog op verschillende persberichten met een inleiding van maar liefst 150 woorden of meer. Meestal is zo’n lange ‘lead’ al een teken dat de schrijver van het persbericht moeite heeft om de kern van de boodschap te vatten. Eén van voorgenoemde persberichten houd ik hier tegen het licht. Ik doe dat omdat we ervan kunnen leren waar de schoen wringt. Bovendien heeft dit verhaal toch nog een ‘happy end’ gekregen. En ook daarvan kunnen we leren.

Wat is het nieuws?

Tandartsenvereniging KNMT stuurde deze week een persbericht uit waarin ze kond doet van een aantal initiatieven om de mondzorg van ouderen te verbeteren. De kop ‘Steeds meer ouderen hebben extra hulp nodig bij mondverzorging’ is vanwege de lengte al geen juweeltje. Maar de overdaad aan vetgedrukte tekst (kop en lead) laat bovendien na te verduidelijken wat nu werkelijk het nieuws is.

nieuws_persberichten_persbenadering

Vindt de nieuwswaarde van jouw boodschap…. © Baloo

 

 

Dat is, vanuit de optiek van een journalist bekeken, in ieder geval zeker niet de behoefte aan meer mondzorg, zoals de kop suggereert. Die behoefte is namelijk geen feit, maar slechts een veronderstelling van de vereniging. Die wil graag aandacht vragen voor de oplossing die de ze aandraagt en kiest voor de frontale aanval.

Maatschappelijk relevant

Daarbij wordt vergeten rekening te houden met de taak van de aangeschreven redacteuren, namelijk nieuwsonderwerpen aansnijden met grote maatschappelijke relevantie. Maatschappelijk relevant is hier niet de KNMT-interventie. Het échte nieuws gaat schuil achter de vele duizenden oudjes waar de interventie zich op richt. In dit geval is niet de veronderstelde oplossing het nieuws, maar het onderliggend probleem.

Een wakkere Telegraaf-redacteur heeft tussen de regels van het persbericht dat nieuws weten te vinden. Uit de verhandeling over het actieplan van de tandartsenvereniging kan de redacteur namelijk opmaken dat er door de KNMT uitvoerig onderzoek is gedaan naar mondhygiëne bij ouderen. Dat onderzoek heeft waardevolle en betrouwbare data opgeleverd waar voor mainstream nieuwsmedia zeker nieuwswaarde aan kleeft. Die journalistieke alertheid heeft geresulteerd in een artikel met de kernachtige kop: ‘Steeds vaker slechte gebitten bij ouderen’. Voilà! Feit én nieuws!

Voor wie relevant?

Is het actieplan van de KNMT dan geen nieuws? Jawel, maar voor wie? Zeker niet voor een brede doelgroep als de Telegraaf-lezers. Maar in een vakblad voor zorgprofessionals zou met het actieplan wellicht wél  een nieuwskop geschreven kunnen worden.

Welke lessen kunnen we hieruit trekken voor de nieuwskoppen die we boven onze persberichten zetten?

      • Vraag je eerlijk af of jouw nieuws geschikt is voor een persbericht. Misschien hoort het meer thuis in de nieuwsbrief van jullie organisatie of in een blog? Of misschien doe je er beter iets mee via social media?
      • Verplaats je in de doelgroep van de nieuwsredacteur tot wie jij jouw persbericht richt. Wat is voor hem of haar nieuwswaardig?
      • Overweeg om mainstream nieuwsmedia en vakmedia apart te benaderen met verschillende persberichten. Schik de insteek van je nieuws naar de doelgroep van het nieuwskanaal.
      • Vraag je af of jouw nieuws wel echt gebaseerd is op harde feiten. Heb je een onderzoek of een andere onafhankelijke bron die het nieuwsfeit staaft?
      • Opinies kunnen nieuws zijn. Maar houd er rekening mee dat voor journalisten ‘hard nieuws’ doorgaans prevaleert boven opinie.

Tenslotte. Zoals ik in een andere blog al schreef, is het aan te raden om redacties telefonisch te benaderen wanneer je ze een persbericht hebt gestuurd. Doe dat héél selectief, alleen als je zeker weet dat je écht nieuws voor ze hebt. Zorg dan ook dat je precies weet welke redacteur je daarmee moet benaderen.

Hulp nodig? Bel dan even: 085-8768874

©Snappy Persdiensten 2015

Vind je dit nuttige informatie? Deel het met je vrienden!