“De nieuwsindustrie verliest het geduld met Facebook”

De nieuwsindustrie verliest het geduld met Facebook Twitter en Youtube. Nieuwsuitgevers richten hun aandacht op andere platformen. Dat blijkt uit onderzoek van het Reuters Institute for the Study of Journalism.

Nieuwsuitgevers zijn socialmediaplatformen beu. ©Pexels.com

Nieuwsuitgevers zijn socialmediaplatformen beu.
©Pexels.com

Facebook, Twitter en YouTube liggen onder vuur vanwege haatzaaien, privacyschendingen en andere schandalen. Dat raakt de nieuwsindustrie die lange tijd samenwerkte met de tech-platformen in de ontwikkeling van onder meer Facebooks Instant Articles, een speciaal ontwikkelde vormgeving voor nieuwsverhalen op Facebook.

Socialmediaplatformen

“De nieuwsindustrie verliest het geduld met Facebook en uitgevers richten hun aandacht op andere platformen”, schrijft onderzoeker Nic Newman. Hij heeft voor zijn onderzoek professionals uit de nieuwsindustrie ondervraagd. Minder dan de helft van de respondenten (43 procent) verwacht dat Facebook dit jaar nog erg belangrijk zal zijn voor nieuwsuitgevers. Apple – met onder meer het nieuwe Texture, Apple’s ‘Netflix voor tijdschriften’ – en YouTube vinden de ondervraagden inmiddels net zo belangrijk als Facebook. Veel uitgevers kijken ook naar Instagram Stories. Dat is een van de nieuwe vormen om jongeren te bereiken.

Copyright

Google is volgens 87 procent van de ondervraagden nog belangrijk. Maar daar kan de nieuwe Europese copyright-richtlijn roet in het eten gooien. Die zou de relatie tussen het zoekbedrijf en de pers kunnen verstoren. Google heeft gedreigd zijn dienst Google News te schrappen als het moet betalen voor nieuwsfragmenten van dagbladuitgevers.

Reuters verwacht dat de sociale-mediabedrijven meer zullen doen tegen desinformatie maar dat het probleem zich verschuift naar gesloten netwerken zoals WhatsApp en Messenger. Die zijn lastiger te volgen en te controleren.

Consumenten

Consumenten zouden zich meer bewust worden van de tijd die ze doorbrengen op internet. Ze verlaten sociale netwerken, onderwerpen zich aan een ‘digital detox’ en richten zich op wat de auteurs noemen „meer betekenisvolle informatie”.

Maar hoe weet de internetgebruiker wat betekenisvolle, kwalitatief hoogstaande berichtgeving is? Het Amerikaanse Newsguard probeert een keurmerk voor nieuwsorganisaties te lanceren. Sites die feiten brengen, en netjes hoor en wederhoor toepassen, kunnen rekenen op een groen vlaggetje. De Amerikaanse, rechtse site Breitbart krijgt een rood vlaggetje omdat de site volgens NewsGuard soms feiten verdraait of weglaat ten behoeve van de eigen (politieke) agenda.

Newman verwacht dat er meer van dergelijke initiatieven komen, maar het wordt lastig om die actueel te houden. Bovendien is het lastig om als keurmerk helemaal waardenvrij te blijven. Wie rode vlaggetjes plaatst wordt ook zelf doelwit van ideologische tegenstanders.

Persberichten

Volgens persdienst Snappy Persbenadering hebben deze ontwikkelingen, voor de pr-industrie, vooral tot gevolg dat nieuws zich minder snel verspreidt via sociale media. Daarmee blijft de rol van poortwachter (nieuwsgaring en nieuwsselectie) in de berichtgeving vooral bij de journalist en diens nieuwskanalen. Dat zijn dus de gevestigde nieuwsmedia. Persberichten blijven vooral een middel om die kanalen te bereiken, een indirecte communicatie met de achterban dus. Voor directe communicatie met de eigen doelgroep zijn (en blijven) sociale media de meest geschikte platformen.

Zie ook:

Digital News Project: Media, and Technology Trends and Predictions 2019

NRC: ‘Build that paywal’, digitale trends voor 2019