Bijna driekwart (70 procent) van de journalisten schrijft wel eens ‘branded content’. Dat blijkt uit een enquête van de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ).

Opvallend is ook dat iets meer dan de helft van de respondenten vanuit opdrachtgevers toenemende druk ervaart om aan zulke producties mee te werken. 43 Procent van de ondervraagden merkt geen verandering.

Grenzen en voorwaarden

Journalisten doen vaak wat besmuikt over werken  voor commerciële opdrachtgevers. Werken voor commerciële opdrachtgevers zou niet goed zijn. Het tast de journalistieke onafhankelijkheid aan, zo is de algemene teneur in het vak. Voor journalisten in dienstverband geldt daarom vaak zelfs een meldingsplicht voor ‘schnabbels’ buiten de deur.

© Mike Flanagan

Journalisten werken mee aan ‘branded content’

Toch vinden de respondenten in het NVJ-onderzoek het lang niet altijd bezwaarlijk om aan ‘branded content’ mee te werken. Vaak staan ze zelfs achter het product. Slechts 19 procent van de ondervraagden zegt ooit meegewerkt te hebben aan commerciële content, puur voor het geld, zonder dat ze achter het eindproduct staan.

De journalisten stellen wel duidelijke grenzen en voorwaarden, zo meldt de NVJ.  Zo moet de afzender altijd duidelijk zijn, mag er geen sprake zijn van misleiding en er moet sprake zijn van een journalistieke aanpak.

Terughoudend

Aan die voorwaarden wordt meestal wel voldaan, zo lijken we uit de enquête te kunnen opmaken. Toch reageren nog veel respondenten terughoudend als ze wordt gevraagd of ze er bezwaar tegen hebben dat hun naam onder ‘brandend content’ komt te staan. Maar liefst 43 procent wil dat pertinent niet en 4 procent aarzelt.

Aan het onderzoek deden 75 journalisten mee, zowel freelancers als redacteuren in dienstverband. De resultaten van de enquête zijn op 26 november gepresenteerd tijdens het debat ‘Redactie versus commercie: hoe ver kun je gaan?’

©Snappy Persdiensten 2015