Steeds meer Nederlanders ruilen televisie-abonnement in voor streamingdiensten

Traditionele televisie-abonnementen worden steeds minder populair. Dat blijkt uit onderzoek van Telecompaper, vakblad voor de telecomsector. Steeds meer Nederlanders willen binnen 2 jaar volledig overstappen op een online streamingdienst.

televisie-abonnement is op zijn retour

Het televisie-abonnement is op zijn retour (©JeShoots.com via Pexels)

Het kijken van live tv wordt steeds minder populair, meldt Telecompaper. Ook de kleine tv-abonnementen, zonder extra kanalen, verliezen aan populariteit. In totaal geeft 13 procent van alle Nederlanders aan van plan te zijn om het abonnement ooit te verkleinen; dat wil zeggen dat ze televisiepakketten opzeggen, maar het standaardaanbod behouden.

Opzeggen tv-abonnement

Ongeveer zes procent van alle Nederlanders zegt in het onderzoek dat zij van plan zijn binnen één jaar hun tv-abonnement helemaal op te zeggen. Dat is een verdubbeling ten opzichte van augustus 2018.

Van de televisiekijkers die al een besluit hebben genomen over het opzeggen van hun abonnement geeft 15 procent aan dat zij dat binnen twee jaar gaan doen. Dat is een significante stijging in het aantal ‘uitstappers’ ten opzichte van augustus 2018. Toen lag dit percentage nog op 9 procent.

Live televisie

Live televisie is één van de fundamenten van het traditionele tv-abonnement. Nieuws, actualiteiten en talkshows worden nog veel live gekeken. De belangstelling voor ‘live’ is echter tanende. Mensen bepalen in toenemende mate bij voorkeur zélf wanneer ze een programma bekijken. Het aantal Nederlanders dat geïnteresseerd is in live tv kijken daalt. Tussen januari en september 2020 zakte het van 46 procent naar 41 procent.

Verdubbeling

De online streamingdiensten profiteren van de ontwikkeling. In mei vorig jaar meldde Telecompaper nog een (bijna) verdubbeling van het aantal D-Play abonnees. D-Play is het zogenaamde Discovery Plus pakket waarin onder meer televisiekanalen zitten als Investigation Discovery, History Channel en TLC. D-Play heeft in Nederland weliswaar nog geen groot abonneebestand, maar de verdubbeling is volgens Telecompaper niettemin tekenend voor de onderliggende ontwikkeling. Een andere relatief kleine speler in de Nederlandse online-streamingmarkt is Amazon Prime. Ook die heeft haar abonneebestand vorig jaar zien verdubbelen. Ook grote spelers als Netflix (films en documentaires) laten in dezelfde periode groei zien. Volgens Telecompaper is de forse groei in belangrijke mate te danken aan de coronamaatregelen waardoor mensen veel meer tijd thuis doorbrengen.

Zie ook:

Telecompaper: Steeds meer mensen willen overstappen op OTT-televisie

Telecompaper: Videostreamingdiensten zien abonneebestand snel groeien