40 Procent Nederlanders consumeert dagelijks online nieuws

NOS, NU.nl, AD en Telegraaf beheersen de Nederlandse markt voor online nieuwsgebruik. AD en Telegraaf bereiken online meer nieuwsgebruikers dan met de krant. Bij andere printmedia is het andersom. Traditioneel printbereik ligt hoger dan online bereik. Dat blijkt uit onderzoek van NOBO Vinex en NOM.

 

Nieuws

6 Miljoen Nederlanders per dag consumeren online nieuws

Per maand bereiken de nieuwswebsites en apps uit het NOBO-onderzoek bijna 11 miljoen Nederlanders van 13 jaar en ouder. Dat is 75 procent van deze bevolkingsgroep. Wekelijks gaat het om bijna 9 miljoen gebruikers (ruim 60 procent) en dagelijks om bijna 6 miljoen mensen. Die 6 miljoen staan voor 40 procent van de Nederlanders van 13 jaar en ouder.

Nieuwsgebruikers

Dat blijkt uit NOBO-cijfers van 30 nieuwsmerken over september en oktober van 2018. Omdat niet alle nieuwsmerken participeren in het NOBO-onderzoek zal de daadwerkelijke online nieuwsconsumptie hoger liggen.

Zie ook:

Stimuleringsfonds voor de Journalistiek

Nieuwsconsumptie steeds meer online en mobiel